Mijn Knieoperatie: ‘We helpen de patiënt een bewuste keuze te maken’

In het project Mijn Knieoperatie wordt een app ontwikkeld om patiënten die in aanmerking komen voor een knieprothese te ondersteunen en bekrachtigen. Projectmanager Suzanne Mooi vertelt.

17 sep '18 | Digitale interactie, Patiënt als Partner, Health apps, Maastricht UMC+

Hoe het nog altijd gaat: een patiënt met chronische knieklachten die te horen krijgt dat hij of zij in aanmerking komt voor een knieprothese, wordt vanaf dat moment overvoerd met informatie. “Ze krijgen enorm veel te verwerken in één keer, zodanig dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien”, vertelt Suzanne Mooi, programmamedewerker van het programma Poli en Kliniek Op Maat in het Maastricht UMC. Enkele jaren geleden werd bij de vakgroep Orthopedie in haar ziekenhuis de patient journey geanalyseerd. De orthopeden gaven aan dat er ‘bij de knieprothese nog wel wat te halen zou zijn’, waarmee ze maar wilden aangeven dat verbetering gewenst was. Mooi maakte er een project van en kreeg daarvoor subsidie van het Citrienfonds. Het Citrienfonds van de NFU en
ZonMw helpt duurzame en breed inzetbare verbeteringen in de gezondheidszorg te ontwikkelen.

Hergebruik

Ondertussen is de app ‘Mijn Knieoperatie’, waarmee patiënten stapsgewijs veel gerichter geïnformeerd kunnen worden, bijna uitontwikkeld en staat de eerste pilot op het punt te beginnen. “We hebben ’m niet van de grond af zelf ontwikkeld, maar maken gebruik van de succesvolle patient journey-app van de Nederlandse Interactive Studio” zegt Mooi. “Samen met een consultant hebben we veel werk gemaakt van die keuze, omdat we vinden dat hergebruik van bestaande technologie belangrijk is. We moeten niet steeds
met z’n allen het wiel opnieuw proberen uit te vinden.”

Zelfredzaamheid

Patiënten die meedoen met de pilot, krijgen na de boodschap dat ze in aanmerking komen voor een knieprothese de app op hun smartphone, waarna ze gedurende een periode van twee weken pushberichten ontvangen over wat zo’n ingreep behelst, wat de klinische resultaten zijn en informatie over het revalidatietraject. Daarna komt de patiënt terug op consult en pas dan neemt hij/zij – goed geïnformeerd en samen met de arts – het besluit: een prothese, of misschien toch conservatief doorbehandelen. Afhankelijk van die keuze maakt de app relevante vervolginformatie beschikbaar, tot een half jaar na de ingreep, met als doel de zelfredzaamheid van patiënten te stimuleren. De app biedt ook revalidatievideo’s en zelfs video’s met thuiszorg-instructies. “We verwachten niet zozeer dat patiënten hiermee minder vaak voor een ingreep zullen gaan kiezen”, zegt Mooi. “Maar we denken wel dat patiënten die een bewustere keuze maken gemotiveerder hun behandeling ingaan en gedurende het langdurige hersteltraject minder klachten zullen hebben.”

Download document

Mijn Knieoperatie: 'We helpen de patiënt een bewuste keuze te maken'

Comments